İzleyiciler

4 Kasım 2009 Çarşamba

EĞİTİM MODELİMİZ (2) PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMI

Bilgi çağının yaşandığı günümüzde eğitim sistemindeki temel amaç, öğrencilere mevcut bilgileri aktarmaktan çok bilgiye ulaşma becerilerini kazandırmak olmalıdır. Bağımsız bilgi parçacıklarına sahip olan bireyler değil bunlar arasında ki ilişkileri görebilen, bilgiyi örgütleyip yeni bilgiler üretebilen ve ürettiği bilgiyi başkalarının hizmetine sunabilen bireyler istenmektedir.

Proje tabanlı öğrenme, bu amaçlardan hareketle, öğrenen yetiştirme sürecinde yenilikçi bir modeldir. Genel kavramlarda, düşüncelerde ve disiplinin ilkelerinde odaklanır. Öğrencilerin problem çözme araştırmalarını ve diğer anlamlı görevlerini içerir. Öğrencilerin, kendilerine özgü bir biçimde çalışmalarına ve kendi bilgilerini kurmalarına izin verir. Gerçekçi ürünlerle en son noktaya ulaşılmasını sağlar.

Proje tabanlı öğrenme, öğrencilerin sürekli ilgilenmesi ve işbirlikçi araştırma için kapsamlı bir yaklaşımdır. Tüm bir sınıf ya da küçük grup olarak sorumluluk almak için öğrencilerin karar verdikleri, temel projeler etrafında doğal merkezlerde yapılandırmacı bir yaklaşımdır. (DeFillippi 2001)






Proje çalışmalarının temel özelliği, çocuklar ya da öğretmenler tarafından önerilen bir konu hakkındaki sorulara yanıt bulmak için üzerinde yoğunlaşılan bir araştırma olmasıdır. (Katz, 1994:1, Dowel, 1996) Proje önerileri öğretmen veya çocuk tarafından rastlantıyla ortaya çıkarılan bir olay ya da problem ile ilgili olabilir



PROJE ÇALIŞMALARININ EVRELERİ



Proje çalışmaları üç aşamada gerçekleşmektedir:

1- Evre: Planlama ve Başlama

“Planlama ve başlama” olarak adlandırılan projenin birinci aşamasında, çocuklar ve öğretmen, araştırılacak konunun seçilmesi ve sadeleştirilmesinde kendilerine belli bir süre vermektedirler. konu, öğretmen ya da çocuk tarafından önerilebilmektedir. konu seçiminden sonra öğretmenler, çocuklarla birlikte bir kavram haritası çıkarırlar. Projenin bu ilk aşaması süresince çocuklar aynı zamanda konu ile ilgili geçmiş yaşantılarını anımsarlar. (Katz, 1994)



2- Evre: Proje Uygulaması (Alan Çalışması)

Proje çalışmalarının “alan çalışması” olarak adlandırılan ikinci aşamasında, üzerinde durulan konuya yeni bilgiler eklenmektedir. projenin bu aşaması genellikle alanların, nesnelerin ya da olayların incelenmesi için yapılan doğrudan araştırmalardan oluşmaktadır. Kimi zaman okul dışına yapılan gezilerle, kimi zaman konuk konuşmacılarla, kimi zaman nesnelerin, kitapların, fotoğrafların ya da ürünlerin toplanması ile gerçekleşen bu aşama, “projenin kalbi” olarak nitelendirilmektedir. Bu aşamada çocuklar araştırma yapmakta, gözlemlerden sonuçlar çıkarmakta, modeller inşa etmekte, yeni öğrendiklerini keşfetmekte, tahminlerde bulunmakta ve tartışmaktadırlar. (Katz ve Chard, 1988)

3- Evre: Projeyi Sonuçlandırma

Proje çalışmasının üçüncü evresinde temel nokta, projelerin tamamlanması ve öğrenilenlerin özetlenmesidir. Olayların bir araya getirilmesi ve özetlenmesi olan üçüncü aşama; buluntular, konuşmalar, dramatik sunular ve geziler biçiminde sonuçların hazırlanmasını ve rapor halinde sunulmasını içermektedir. (Katz, 1994)



PROJE TABANLI ÖĞRENME YÖNTEMİNİN FAYDALARI

Proje çalışmaları öğrencilerin;
*Daha kolay ve yaşam boyu öğrenmesini sağlar.
*Seçilen araştırma alanının çeşitli konularıyla ilgili meraklarını giderir.
*Öğrencilerin yaptıkları projelerle, ilgili konularda ilk elden bilgi edinmelerini sağlar.
*Öğrencilere kendi başlarına bağımsız düşünme, çalışma ve başarma cesaretini kazandırır.
*Öğrencilere eleştirel düşünme yeteneği kazandırır.

*Öğrencilerin problem çözme tekniklerini, bilimsel yöntemin aşamalarını öğrenip geliştirmelerini sağlar.

*Öğrencilerin kendilerine güvenini arttırır.

*Yaratıcılığa özendirir.

*Bilimsel çalışma alışkanlığı kazandırır.

*Seçme, planlama, inceleme ve yürütme gücü kazandırır.

*Motivasyonu arttırır ve yeni ilgi alanlarının doğmasına sebep olur.

*Öğrenciler bazı konuların “ne” ve “niçin” ini daha iyi görebilirler.

*Öğrenciye başarma duygusunu tattırır.

*Öğrencilere kendi başlarına karar almayı öğretir.

*Grupla çalışma ve işbirliğine dayalı öğrenme etkinliklere katılımı sağlar.

*Zekanın farklı boyutlarının kullanımına izin verir.

*Öğrenciye çeşitli beceriler kazandırır: yaşamsal beceriler, bilişsel süreç becerileri, özdenetim becerileri, tutumlar, eğilimler ve inançlar.