İzleyiciler

4 Kasım 2009 Çarşamba

EĞİTİM MODELİMİZ (3) OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE MONTESSORİ YAKLAŞIMI

Montessori yaklaşımında, çocuklara araştırma, deneme, hata yapma ve hatalarını kendi kendilerine düzeltmeleri için onlara fırsat sağlanır. Duyu organları ile materyallerin, şekillerin ve renklerin bilinmeyen özelliklerini keşfetmesi için çocuklara özgür bir ortam sağlanır. Bu özgür ortam içerisinde çocuklar yalnız başlarına, akranları ve yetişkinlerle birlikte yaşadığı deneyimler sayesinde anlama, öğrenme ve bilmenin zevkini tadar. Bu yaşantılar yolu ile yetişkinlerde çocuklarla birlikte keşfetmenin zevkini yaşarlar. Çocuklar bilgi edinmede oyun, gözlem ve duygularını kullanırlar, bilgilerini organize etmek için ipuçlarından yararlanır, varolan açıklamalardan hareket ederler ve çevreleriyle etkileşimde bulunurlar, böylece deneyim kazanırlar.

Montessori yöntemi, çocukları kendini eğitme, etkinliklere kendiliğinden katılması için güdülemeye, tekrarlamalı somut deneyimler vasıtasıyla yeteneklerini geliştirmeye cesaretlendirir. Çocukları, akranlarına öğretme ve sosyal etkileşim ile işbirliği yaparak öğrenmeye teşvik eder.

Montessori eğitiminde diğer bir önemli noktada her çocuğa barışçı, sakin ve kendi düzenlemelerini yapmayı başaran kişiler olabilmeleri için fırsat vermeyi vurgulamaktadır. Montessori’nin amacı her çocuğa kendi kendine yetebilmeyi öğretmek, böylelikle gelecek için barışsever ve sakin bir nesil elde etmektir.



PROGRAM


Program ve etkinlikler çocuklar için bireyselleştirilebilir. Bireyselleştirme, kendi girişimlerini artırmak için çocukların materyallerle etkileşimi sonucu oluşur.

Hazır çevre, materyaller ve etkinliklerde pratik yaşam veya motor eğitimi; duyu eğitimi için duyu materyalleri; yazma, okuma veya matematik eğitimi için akademik materyaller çocuğun eğitimine katılımının üç temel alanıdır.





PRATİK YAŞAM VE MOTOR EĞİTİMİ:


Hazırlanmış bir çevre normal bir çevrede bir yerden bir yere yürümek gibi günlük motor aktivitelerini belirtmektedir. Herhangi bir nesnenin, sandalye ya da masa gibi bir yerden bir yere taşınması, bir ziyaretçinin selamlanması, kendine bakma için gereken yeteneklerin öğrenilmesi gibi pratik aktiviteler bunun içinde yer almaktadır.



DUYU EĞİTİMİ:

Duyu materyalleri; çocukların gözlem gücünü ve okumayı öğrenmesine hazır olması için görsel ayırım yeteneğini, sınıflama, organize etme ve ayırt etme yeteneğine bağlı yöntemleri düşünme yeteneğini arttırmaktadır.

Bütün duyu materyallerinin amacı, çocukları okuma ve yazmada önemli, süreçlerin oluşmasına hazırlamaktır. Bütün etkinlikler okuma yazma sürecine hazırlayıcı basamaktır.

Montessori sınıflarında pembe kule, kahverengi basamak, kırmızı çubuklar, silindir bloklar, tepesiz silindir, koku kutuları, barometrik tabletler, renk tabletleri, ses kutuları, renkli ziller, kumaş parçaları, ısı ve termik şişeler duyu materyalleri kullanılmaktadır.



Kırmızı çubuklar: On adet kırmızı çubuk biçiminde tahta parçalarıdır. Tümü kırmızıdır ve boyutları 10 cm.den 1 m.ye değişiklik göstermektedir. Çocuktan en büyükten en küçüğe doğru çubukları düzenlemeleri istenir.
Silindir blokları: Çeşitli boyutlarda delikler bulunan dört tahtadan bloktur. Çocuklar silindirleri rastgele bir sıra içerisinde hareket ettirirler, doğru deliği bulmak için her bir silindiri eşleştirirler.
Koku kavanozları: Çocuğun içini göremeyeceği fakat kokunun dışarı çıkabileceği hareketli tepe kısmı olan mat cam rengindeki iki birbirine benzeyen kavanozdur. Öğretmen bunların içerisinde baharat gibi çeşitli nesneler koyar ve kokularına göre kavanozları eşleştirir.
Barometrik tabletler: Ağırlıkları değişik olan dikdörtgen tahta parçaları şeklindedir. Çocuklar ağırlıklarına göre bu grupları birbirleri ile eşleştirirler.
Renk tabletleri: Renk uyumu için kullanılan küçük dikdörtgen şeklinde birbirine benzeyen tahta setlerdir.
Ses kutuları: içinde tuz ya da pirinç gibi materyaller bulunan iki benzer silindirik kutu takımıdır. Çocuklar çıkan seslere göre kutuları eşleştirirler.
Bez parçaları: İki benzer bez parçasıdır. Çocuk önce gözleri bağlanmadan sonra gözleri bağlı olarak dokunma yoluyla tanımlamada bulunur.
Isı kavanozları ya da termik şişeler: Farklı ısılarda su ile dolu metal kavanozlardır. Çocuklar aynı ısı derecesindeki kavanozları eşleştirir.